Chatboti
Nejznámějším nástrojem komunikace ze strany umělé inteligence k člověku jsou takzvaní chatboti.
Jedná se o programy nebo aplikace navržené tak, aby s lidmi komunikovaly v reálném čase. Komunikace chatbotů může fungovat na dvou principech:
- na předem stanovených pravidlech (rule-based),
- na strojovém učení (machine learning).
Chatboti se učí komunikovat na základě velkého množství dat a vzorů komunikace, které dostanou k dispozici. To jim následně umožňuje reagovat na nejrůznější uživatelské dotazy a požadavky.
S chatboty se nejčastěji setkáte v následujících odvětvích:
- banky a finanční instituce (zákaznické linky a podobně),
- on-line obchody (poskytování zákaznické podpory),
- cestovní agentury (podpora při rezervování dovolené a podobně).
Avataři
Avataři jsou specializovanou formou vizuální prezentace. Setkat se můžete s dvěma hlavními formami:
- animovaná forma prezentace,
- statická forma prezentace.
Bývají využíváni jako asistenti nebo virtuální průvodci Umělá inteligence je tak propojena s postavou avatara, aby mu umožnila reagovat otázky a přání uživatelů a návštěvníků.
Na základě svých schopností interakce se avataři dále dělí na:
- dynamické – dokáží interaktivně reagovat na uživatele,
- statické – nemají schopnost interakce, jsou jen virtuální prezentací.
Na avatary nejčastěji narazíte:
- u e-learningových platforem jako na virtuální učitele,
- na webových stránkách a e-shopech jako na zpestřující průvodce,
- v herním průmyslu jako na virtuální hráče.
Text-to-speech (TTS)
Posledním nástrojem umělé inteligence, o kterém se zmíníme, jsou takzvané Text-to-Speech technologie. Díky nim se převádí textová data na hlasový výstup.
Umělá inteligence je pak využívána pro zlepšení kvality a přirozenosti hlasu generovaného z textu.
Nejznámější formou TTS jsou rekurzivní neuronové sítě. Používají se především pro převod textu na řeč.
Tyto modely se učí konkrétním zvukovým vzorům a intonacím, aby následně generovaly co nejvíce autentický lidský hlasový výstup.
Nejznámějšími příklady TTS jsou:
- zákaznické linky bankovních nebo telekomunikačních společností,
- podcasty a audioknihy,
- GPS a navigace,
- nástroje pro zrakově postižené.