3 nejznámější námořní katastrofy

3 nejznámější námořní katastrofy

Jakožto námořní katastrofu obvykle označujeme událost, kdy ke dnu klesne loď s velkým množstvím pasažérů na palubě. 

Vzhledem k nemalé hustotě námořní dopravy se takovýchto tragédií událo již opravdu hodně. Některé se nám však zaryly do paměti více než jiné. A právě o takových je tento článek.

Doña Paz

20. prosince roku 1987 narazil do filipínského trajektu Doña Paz ropný tanker Vector. Tato srážka si v konečném důsledku vyžádala na 4386 lidský životů. Přitom na začátku cesty nic nenapovídalo tomu, že by se k něčemu takovému schylovalo.

Podmínky pro plavbu byly totiž ukázkové. Klidné moře a výborná viditelnost slibovaly bezproblémovou plavbu. Ta však i přesto nakonec skončila tragicky. Vzhledem k ideálnímu počasí se má za to, že na vině jsou námořníci obou lodí, kteří se měli srážce snadno vyhnout.

Ještě smutnější je, že na palubě trajektu mělo být oficiálně jen něco okolo patnácti set pasažérů. Ve skutečnosti jich bylo skoro třikrát tolik. A právě proto patří potopení trajektu Doña Paz zcela právem mezi nejhorší námořní katastrofy vůbec.

Titanic

Titanic je bezpochyby jednou z nejznámějších lodí všech dob. A stejně známý je i jeho smutný osud. 

Na rozdíl od většiny jiných lodí si Titanic užil pouze jednu jedinou plavbu. Přitom se ve své době věřilo, že jde o nepotopitelné plavidlo. Existovala k tomu celá řada dobrých důvodů. Loď byla vyrobena pomocí nejlepších tehdejších technologií. Navíc také disponovala dvojitým dnem a 16 záplavovými komorami. Ani jedno z těchto opatření však Titanic před potopením neochránilo.

Loď najela 14. dubna roku 1912 do ledovce. Srážka byla natolik prudká, že poškodila trup, kvůli čemuž byly zaplaveny první tři komory. To bylo fatální, jelikož plavidlo mohlo zůstat na hladině pouze při zaplavení dvou a méně komor. Od chvíle střetu Titanicu s ledovcem tudíž zbývalo do jeho potopení pouze několik málo hodin.

Tato námořní katastrofa si vyžádala život 1514 cestujících. Mnoho z nich se dalo teoreticky zachránit. Na lodi však nebylo dostatečné množství záchranných člunů. Pořizovat takovýto doplněk na nepotopitelnou loď se asi zdál majitelům Titanicu jako zbytečně drahý luxus.

Wilhelm Gustloff

Zkáza lodi Wilhelm Gustloff byla ve své době novináři trochu upozaděna, jelikož se odehrála během největšího konfliktu v lidských dějinách. To však nedělá z potopení tohoto luxusního parníku o nic menší tragédii.

Wilhelm Gustloff byl výkladní skříní Třetí říše. Během míru sloužil jako výletní loď pro nacistické straníky, za války pak fungoval jakožto plovoucí kasárna. K jeho potopení došlo 30. ledna roku 1945. 

Loď byla úspěšně torpédována sovětskou ponorkou S-13. V tu dobu bylo na palubě okolo deseti tisíc uprchlíků z řad civilistů i vojáků, kteří po moři utíkali před hněvem rudé armády. 

Potopení lodi znamenalo smrt pro zhruba devět tisíc lidí. To z tohoto incidentu dělá největší námořní katastrofu v dějinách.

Přírodní živel nebo lidský faktor?

I když je moře často skutečně nevyzpytatelné a není možné ho nikdy podceňovat, za celou řadou námořních katastrof nestojí přírodní živly, nýbrž lidský faktor. A to je i případ lodí Doña Paz, Wilhelm Gustloff a částečně i Titanicu.