Prvky gamifikace
Cílem gamifikace, aby byla pro uživatele návštěva vašeho e-shopu zábavnější a rádi se k vám vraceli. S její pomocí tedy získáváte jak zákazníky nové, tak ty vracející se. Takovou gamifikaci nazýváme gamifikací externí.
Měření konverzí
Skvělým nástrojem pro měření účinnosti gamifikace je například služba Google Analytics. V dnešní době ji používá drtivá většina firem i e-shopů na internetu.
Díky ní se spolehlivě měří konverze, která následně ukáže již zmiňovaný účinek gamifikačních prvků.
Autorizované kampaně
Přemýšlejte tak, jak přemýšlejí návštěvníci vašeho e-shopu. Vytvářejte gamifikované autorizované kampaně zaměřující se na aktuální události a období roku.
Díky autorizované kampani přispíváte ke zvýšení konverzního poměru.
Pro jaké příležitosti dané kampaně využít? Může jít například o:
-
školní prázdniny,
-
jmeniny,
-
svátková kampaň pro ženy,
-
dárek pro muže,
-
odměna pro děti za vysvědčení,
-
výbava na dovolenou a další.
Netlačte, jinak zvýšení konverze nedocílíte
Přestože je gamifikace skvělým nástrojem, s jejím použitím hrozí některá úskalí, která konverzi e-shopu mohou uškodit? Jaká?
Špatně navržené gamifikační prvky mohou působit vlezle až otravně a v důsledku toho mohou nakonec pověst značky nebo e-shopu poškodit.
Pro zvýšení důvěryhodnosti vašeho e-shopu naopak usilujte o následující kroky:
-
spravedlivě a transparentně odměňujte,
-
jasně formulujte pravidla soutěží,
-
umožněte soutěžícím okamžitou zpětnou vazbu,
-
buďte zcela transparentní.
Zábava je víc než propagace
Při používání gamifikace myslete víc na zábavu soutěžících než na vlastní propagaci produktu. V této situaci jednoznačně platí známý Ježíšův výrok: „Dávat přináší více štěstí než dostávat.“
Propagace totiž není tím hlavním cílem gamifikace ani samotné konverze. Herní prvky nemají hlavně sledovat vaši snahu vydělat. Cílem je důvěryhodnost vaší značky. A ta nepřijde sama ani rychle.
Tip: Vyvarujte se zavazujícím podmínkám, které se u návštěvníků vašeho e-shopu objeví na konci objednávky. Může jít o podmínky tipu „Přidejte sdílení“ nebo „Dejte lajk na Facebooku“. To vše může zákazníky okamžitě od nákupu odradit. A zahráváte si tímto dnes i se zákonem.
Buďte vynalézaví
Při vytváření gamifikačních prvků buďte vynalézaví. Zákazníky oceňují herní prvky odlišně. Některým vyhovuje například kolo štěstí, jiným zase sbírání bodů za věrnostní nákupy.