Kde se únikové hry vzaly?
Prvotní předlohou pro únikové hry (escape games či exit games) byly počítačové hry a videohry, ve kterých musel hráč prozkoumat svoje okolí, řešit úkoly a vymýšlet, jak co nejlépe použít předměty, která má k dispozici.
V reálném světě se únikovým hrám nejvíce přibližují venkovní šifrovací hry, interaktivní divadlo, do jehož děje se zapojují i diváci, hry na hrdiny (LARP – role-playing games) a strašidelné zábavní parky, populární zejména v Americe.
První opravdovou únikovou hru vytvořil roku 2007 v Kyotu tehdy 35letý Japonec Takao Kato, který si přál zažívat v životě podobná dobrodružství jako hrdinové jeho oblíbených románů a populárních japonských komiksů manga. Protože měla jeho Real Escape Game obrovský úspěch, koncept se brzy rozšířil po celém Japonsku.
Cesta z Japonska do celého světa
Po několika letech od jejich vzniku se únikové hry začaly z Japonska rychle šířit i do Evropy, Ameriky, Austrálie a Ruska.
Na evropském kontinentu bylo prvním průkopníkem únikových her Maďarsko, ve kterém založil Attila Gyurkovics úspěšnou hru Parapark, při jejíž tvorbě však údajně neměl žádné informace o svých japonských předchůdcích.
O rok později se objevila první úniková hra i ve Švýcarsku, kde ji pro své studenty nachystal učitel na gymnáziu poblíž Bernu Gabriel Palacios.
Inspiroval se maďarskou předlohou, počítačovými hrami z devadesátých let a také světem vědy, ke kterému chtěl pomocí únikové hry studentům vytvořit vztah.
Po velkém nadšení mezi studenty i jejich rodinami a kamarády se rozhodl hru zpřístupnit široké veřejnosti a dnes má jeho firma Adventure Rooms více než třicet poboček po celém světě.
Nejoblíbenější únikové příběhy
Vznik nových únikových her nabral brzy rychlý spád a dneska si můžete po celém světě vybrat z více než osmi tisíc únikových místností.
Zatímco v začátcích spočívaly herní úkoly především v řešení logických hádanek a šifer pomocí tužky a papíru nebo ve hledání určených předmětů, dnešní únikové místnosti jsou plné propracovaných dekorací a multimediálních efektů, které hráče dokonale vtáhnout do atmosféry daného příběhu.
Největšímu úspěchu se po celém světě těší hry, ve kterých únikové místnosti představují vesmírné stanice nebo planety, vězení a vědecké laboratoře.
Oblíbené jsou i hry na motivech legendárního detektiva Sherlocka Holmese, apokalypsy nebo útoku mimozemšťanů či zombií. Zajímavou alternativou je také týmová úniková hra Escape Box, která umožňuje zabavit v jeden okamžik až desítky hráčů..