Co je to gamifikace
Ačkoliv je slovo gamifikace poměrně nové, jeho princip se používá už dlouhou dobu. Gamifikace spočívá ve využití zábavných a herních prvků v neherním prostředí, například e-shopů, obchodů a jejich aplikací. V Česku se s nimi nejčastěji setkáváme v následující formě:
-
sbírání bodů za nákupy,
-
stírání losů v aplikacích prodejců,
-
odměny za věrnost,
-
losování na takzvaném „kole štěstí“,
-
hraní firemních her u e-shopů.
Proč gamifikovat
Ze statistik jasně vyplývá, že internetový prodej roste a tím i konkurence. Pro úspěšnou konkurenceschopnost je gamifikace naprosto klíčovou vlastností e-shopu. Lidé se při nakupování chtějí bavit.
Ředitelka odboru statistiky Českého statistického úřad Marie Boušková říká: „Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb.“
Oproti roku 2013, kdy se měření provádělo naposledy, se jedná o téměř dvojnásobný podíl.
Gamikovat se české e-shopy naučily i při pandemii koronaviru, kdy se prakticky veškerý obchod přesunul na internet. To dokládá i oficiální statistika a graf ze stránek Česká-ecommerce.cz – k datu: 18. 4. 2023.
Jak gamifikovat
Stručně řečeno, gamifikovat e-shop se dá mnoha způsoby. My jsme pro vás vybrali čtyři následující:
-
úrovně – podle množství objednávek se zákazník posouvá výš a výš do dalších úrovních přinášející bonusy,
-
body – nasbírané body za věrnost může zákazník proměnit za oblíbené produkty nebo slevy,
-
výzvy – díky výzvám ke zpětné vazbě může zákazník získat například 10 bodů navíc, firma tak získává cenný feedback,
-
onboarding – ideální nástroj pro zaškolení zejména nových návštěvníků e-shopu.